14. srpnja 2014.

Ljetne radosti

Proučavajući svoju ljetnu lektiru posljednjih 10 godina (da, popisi postoje :D), pokušala sam otkriti obrasce po kojima biram knjige uz koje ću se izležavati na (prejakom) suncu i koje će mi pomoći da izdržim još malo kako bih, unatoč nesnosnoj vrućini, uhvatila tu željenu boju. Uspjela sam ih rasporediti u pet (vrlo fleksibilnih) kategorija, i unutar svake sam se ograničila na samo dvije knjige. Dakle, slijedi mojih 10 prijedloga za ljetno štivo. Uzmite u obzir da sam ograničena vlastitim čitalačkim dosezima i ne zamjerite što većina knjiga može pripasti u više kategorija :D

KLASICI

Kad god bih, u prošlosti, razmišljala o knjigama koje moram pročitati, izbor bi pao na neki od 19stoljetnih klasika. Jer sam uvijek bila štreber i voljela sam stvari raditi "ispočetka". A za mene je početak značio 1800te. Zbog velikog broja "velikih" knjiga napisanih u ovom razdoblju, a i obujma istih, nikako da zagrabim u  20. stoljeće. O dvadesetiprvom me ne pitajte. Pretvaram se da još uvijek nije stiglo :D

Thomas Hardy, Tessa iz porodice d'Urberville
Podnaslov ovog Hardyjevog najpopularnijeg romana jest Čista žena. Pa si vi mislite. Tessa je lijepa djevojka iz siromašne obitelji Durbeyfield koju majčina ambicija natjera u potragu za navodnim rođacima plemićkog podrijetla (Durbeyfield kao iskrivljen oblik prezimena d'Urberville). Zbog svoje nevinosti (a možda i znatiŽELJE?), Tessa se ubrzo nađe u, recimo to tako, problemima :) Preporučam jer se želim s nekim upustiti u raspravu o Tessi :D Do read!

William Faulkner, Svjetlost u kolovozu 
Dvije su slike preživjele moje okrutno selektivno pamćenje. 1/ trudna Lena Grove dolazi u gradić Jefferson u potrazi za ocem svoga djeteta, putem uvjeravajući i sebe i druge u priču koja joj pomaže to go on (nisam našla prikladan hrvatskio izraz :/). 2/ Muškarac kao biće koje ne može gledati ženske suze i skloniji je pomoći ženi od druge žene (primjenjivo na Joe-a Christmasa).

FANTASY / PUSTOLOVNO

Kako ljeti imam najviše slobodnog vremena, uvijek poželim uhvatiti se u koštac s nečim velikim. Pa posežem za debelim knjigama, nerijetko u više nastavaka. Tu se uvijek nađe neki fantasy, povijesni ili avanturistički roman. Za ovu prigodu odabrala sam dva koja me najviše asociraju na ljeto. Razlozi su, naravno, subjektivni jer, the winter is comming nikakve veze s ljetom nema :D

George R. R. Martin, Igra prijestolja
Nema se tu ništa novo za reći. Prvi dio serijala Pjesma leda i vatre po kojem je snimljena (snima se) megapopularna serija GOT. Ako još niste pročitali, što čekate?! Sjećam se tog ljeta na bazenu. Knjiga mi je zauzela gotovo cijelu torbu. I bila je toga vrijedna. 

Sir Walter Scott, Ivanhoe
Ja sam bila takav jedan mali-veliki fan Robina Hooda, njegove družine i cijele engleske srednjovjekovne i novovjekovne povijesti. Gledala sam svaku seriju (animirana mi je bila posebno draga, puno epizoda imam snimljeno) i film o Robinu, ali sam se bojala čitati knjige jer na kraju knjige koju je moja mama pročitala Robin umire. A mama se nije sjećala naslova knjige pa nisam htjela riskirati :D U Scottovoj knjizi pratimo plemića Wilfreda od Ivanhoea, jednog od povratnika iz Trećeg križarskog rata (zvuči poznato?). Robin od Locksleyja jedan je od likova ovog romana i Scottu duguje svoj današnji imidž.

LJETNO

Ova kategorija jednostavno se morala naći u pregledu, iz očitih razloga. Unutar nje smjestila sam djela nakon kojih ostaju asocijacije kao: sunce, more i ljetovanje. Ipak, nisam se mogla natjerati da tu stavim "lagana" ljetna štiva. Jer ja nekako baš ljeti najviše razmišljam i  propitujem. Stoga predlažem dva kratka izazova :)

Francoise Sagan, Dobro jutro tugo
17-godišnja Cecile s ocem i njegovom ljubavnicom provodi bezbrižno ljeto na francuskoj rivijeri uživajući u svemu što novac može kupiti. Dolazak obiteljske prijateljice Anne natjerat će ih da propitaju svoj dosadašnji život...Ne znam za vas, ali ja poželim pročitati svaku knjigu koja je ikada izazvala zgražanje javnosti u smislu da je proglašena nemoralnom. Više zbog neke studije društva nego knjige same. Nekada, kao u ovom kratkom dragulju, knjiga se pokaže važnijom od svoje zloglasne reputacije. I učini me jako sretnom <3

Thomas Mann, Smrt u Veneciji
Ovo je jedno od djela koja su oblikovala moj (trenutni) način razmišljanja. Svako malo bih stala s čitanjem kako bih prepisala citat, što je nerijetko završavalo prepisivanjem čitavih stranica :D Novela prati starijeg književnika koji dolazi na ljetovanje u Veneciju gdje se zaljubi u plavog dječaka iz Poljske. Samo platonski, uvjerava samog sebe. Zato što je umjetnik i zna cijeniti ljepotu. Hmda.

VRUĆE

Još jedna ljetna kategorija, vrlo slična prethodnoj. Možda i nema razlike između njih, možda se jednostavno nisam mogla odlučiti :D Kakogod, slijede manje poetična, agresivnija djela. Ona koja asociraju na manje ugodnu stranu ljeta. Vrućinu i znoj. Pa i krv i suze, ako baš hoćete ;)

Tennessee Williams, Tramvaj zvan čežnja
Američki dramski pisac, dvostruki dobitnik Pulitzera. Nije vam dovoljno uvjerljivo? Idemo ovako. Američki jug, vlaga u zraku, lagana odjeća i vrućina. Alkoholizam, neostvareni snovi i lažne iluzije. Marlon Brando sa i bez majice. Seksualnost, strast i nasilje. Uvjerljiv i potresan prikaz malog čovjeka...Mislim da nedovoljno čitamo Tennesseeja Williamsa te nedovoljno pričamo o njemu.

Albert Camus, Stranac
Sa Strancem sam se "našla" tek na treće čitanje. Isprva mi je bio glupav, površan i nerazumljiv. U međuvremenu sam se ja promijenila i sada mi je nevjerojatno blizak. Pronalazim se u svakom slovu. Stranac se našao na ovom popisu jer ga jako volim, a u ovoj kategoriji  prvenstveno zbog scene majčine sahrane i opipljive afričke vrućine. Ali i Alžira, bazena, plaže i Arapina.

LAGANO / KRATKO

Uvijek mi je posebno zadovoljstvo nešto pročitati  u jednom dahu. Ali, s obzirom da sam ja ono što bismo nazvali slow reader, to mi uspijeva samo s poglavljima. XD Ili kratkim pričama. I zato upravo potonje volim nositi na plažu: njima mjerim optimalno vrijeme između dva bućkanja u moru :D

Charles Bukowski, Priče o običnom ludilu
Prije no što počnete čitati Charlesa Bukowskog, na obližnju policu odložite politički korektno razmišljanje i pripremite se za iskren, tragičan, okrutan i bizaran prikaz ljudi sa samog dna društvene ljestvice. Neće biti lako, uopće neće biti ugodno, ali probudit će mudraca u vama i neopisivo vas obogatiti.  

Alice Munro, Dragi život
Dragi život pročitala sam nedugo nakon što je kanadskoj književnici Alice Munro dodijeljena Nobelova nagrada za književnost. Znam da mnogi ljudi "ne vjeruju" u Nobela i imaju dobre argumente za svoj stav, no ja još uvijek nisam naišla na lošeg laureata. Vjerujem da ih ima, a sama sam se uvjerila da nisu svi jednako dobri, ali svi koje sam čitala zaslužili su da ih se čita. I rest my case. Ni Munro nije razočarala. U svojim pričama pokazuje što se nalazi iza "fasade" običnih ljudi i imam osjećaj kako bi mogla napisati dobru priču o svakomu od nas, koliko god naizgled dosadan naš život bio :)

Napokon na kraju :D Nadam se da vam (mojim imaginarnim čitateljima) se sviđa moj izbor i da ste našli inspiraciju za neko buduće štivo. Moram priznati da ja jesam. Zanima vas? Pa navratite (još) koji put :P

2 komentara:

  1. Stranica ti je predobra! Sad vidim da citas Valente, jedva cekam recenziju! Eto ti komentara :)

    OdgovoriIzbriši
  2. ajme hvala! i NA komentaru i ZBOG komentara ;) nastojat ću ne odužiti previše :)

    OdgovoriIzbriši